Arnoud Schoorl is één van de 100 winnaars van de actie 'win een ton’ van Samen Blauwgroen. Arnoud woont in Beverwijk en in het dagelijks leven is hij zakelijk Adviseur bij de Rabobank in de regio Noord-Holland Noord.
De regenton komt als geroepen, Arnould laat een schuur bouwen in de achtertuin van zijn woning in Beverwijk. Arnoud: “Ik zag de actie op Instagram voorbijkomen, ik heb nog nooit iets gewonnen en dacht 'ach, ik probeer het gewoon'. Ik heb de drie vragen van de kwis beantwoord en het formulier met mijn gegevens ingevuld. Ik ben heel blij met de regenton, deze komt precies op het juiste moment. Als de schuur klaar is, zullen we de ton op de regenpijp aansluiten en het hemelwater opvangen. Zo kunnen we onze tuin bij droog weer besproeien. "Mooi toch?”
Succesvolle actie
De actie duurde vier weken, van 22 april t/m 19 mei 2024 en was met 7.354 deelnemers een groot succes.
Samen Blauwgroen heeft 100 winnaars blij gemaakt met een gratis regenton van 100 liter (gemaakt van minimaal 95% gerecycled materiaal) compleet met aansluitmaterialen én thuisbezorgd. De overige deelnemers kregen geen ton maar wel een bon; als beloning voor hun deelname ontvingen zij een kortingsbon van 25% op de aanschaf van een regenton bij Ranzijn Tuin & Dier.
Waarom doen we dit?
Het lijkt alsof in Nederland het water altijd met bakken uit de lucht valt, maar er zijn ook steeds langere perioden van droogte. Een regenton vangt regenwater op dat anders in het riool zou verdwijnen. Dit water kan worden gebruikt voor het besproeien van de tuin in tijden van (extreme) droogte of het schoonmaken van tuingereedschap.
Het gebruik van regenwater zorgt ervoor dat er minder vraag is naar kraanwater. Bovendien helpt het opvangen van hemelwater in een regenton tegen overbelasting van het riool tijdens hevige regenval; zo kan je bijdragen aan het voorkomen van lokale overstromingen.
Op deze website vind je veel tips over wat je kan doen om je woonomgeving klimaatbestendig te maken.
Op de foto van links naar rechts: Werner Falke, projectleider gezamenlijke communicatiecampagne vanuit Samen Blauwgroen en Arnoud Schoorl, één van de gelukkige winnaars.